
Però el problema principal no és aquesta
ambigüitat en l’ús de la terminologia, tot i ser un obstacle gravíssim en una
obra amb pretensions científiques, la qual, tal i com hem llegit a la premsa,
els autors consideren que caldria que s’estudiés als instituts i a la
universitat (ho podeu llegir a vilaweb,
per exemple), sinó una ambigüitat encara més preocupant respecte al que vulgui
dir brindar un panorama estètic complet, sense partidismes, de la poesia
catalana dels darrers 50 anys, ja que no s’explica si es refereixen, amb
això, al seu “estudi” preliminar o bé la tria de textos que és de fet el cos
principal del llibre. Tot seguit, però, llegim el següent paragrafàs, que copio
gairebé sencer perquè ell sí que és un text
antològic:
“El llibre bé hauria de poder-se llegir com si estigués ordenat en una sola línia de vers sacsejada per ritmes interns, associacions obertes i canvis d’orientació. Al capdavall, la biblioteca que obrim completa una unitat de sentit, per bé que ens faci saltar, també, cap a noves estances i versos. Es tracta de donar veu a la poesia de subjecte i objecte, una poesia que s’interroga i s’explica des de la matèria de la llengua comuna. Poesia escrita per un bon nombre de persones diferenciades i singulars pertanyents a diverses generacions, que conformen un subjecte col·lectiu.” [p. 28]
De-li-rant: Altaió i Sala-Valldaura conceben el resultat la
selecció i ordenació que fan d’un poema de 231 autors catalans nascuts entre
1940 i 1997 com una espècie d’obra que dona compte, per si sola, de tota la
poesia catalana dels darrers cinquanta anys. Una pretensió d’aquesta mena no té
cap valor científic. Potser té algun valor artístic, no ho sé (tot i que
personalment soc incapaç de veure-l’hi), però de ser així, la forma de dur a
terme el projecte, i de presentar-lo, és molt poc ètica. Caldria explicar que
aquest producte és un experiment, no com un estudi seriós de la poesia catalana
dels darrers 50 anys.
Jesús Aumatell, Barcelona, 22/06/2018
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada